#hashtaggar d.v.s nummertecknet framför ett nyckelord, får allt större betydelse på sociala medier. Det som en gång började med Twitter har spritt sig till andra plattformar, inte minst på Instagram. De används som emfaseringar och komplement till ett inlägg, men framförallt också för att märka inlägget och på så sätt göra det sökbart. Där har du som företagare som vill synas i sociala medier stor nytta av hashtaggen, både för användning på egna inlägg, men också för att söka andras, som kan vara av intresse för dig. Skriver du en post och taggar den med #blomsterarrangemang, kan sedan du klicka på den och se alla inlägg som gjorts med samma tagg. Man kan alltså säga, att en hashtag expanderar ditt inlägg till alla som är intresserade av samma sak som du, oavsett om de följer dig eller inte.
Potentialen med detta är förstås att du kan söka på populära taggar i din nisch, sådana som dina kunder kan tänkas använda. Använder du hashtaggen är det stor möjlighet att de som är intresserade av temat också kollar upp vad som är på gång. Du kan gilla och dela dina potentiella kunders inlägg och på det sättet skapa en kontakt. Men kom ihåg, ingen gillar spammare! Lägg säljsnacket i verktygslådan när du bygger ditt varumärke på sociala medier, använd dina expertkunskaper för att vinna förtroende hos dina följare. På så sätt kommer du att få fler återkommande kunder än du haft förut.
Hur många hashtaggar ska man använda då?
Det beror på din typ av verksamhet och vilken plattform man använder. På twitter uppskattar användarna att man inte använder fler än två, så sjunker engagemanget hos flöljarna, men på Instagram är det däremot effektivare att använda mellan tio till femton. Gör research, både genom att kolla hur dina framgångsrika konkurrenter använder sig av hashtaggar och även genom se vad som händer i de taggar du har som sökord.