PROFILSIDAN
Ditt användarnamn ska såklart vara ett som är i linje med ditt företags namn eller, om du själv är ditt varumärke, ditt eget namn. Är det upptaget, så hitta en lösning, för det finns alltid en sådan. För Centerpiece Kommunikation fick det bli centerpiece_se, eftersom centerpiece var upptaget. Se till att du har samma namn på alla dina sociala kanaler, så du är lätthittad.
I din profiltext, du har 150 tecken att använda, ska du vara så informativ du bara kan. Använd så många relevanta nyckelord du kan få in i en tilltalande text, så att besökaren genast kan se vad din verksamhet handlar om och snabbt kan bilda sig en uppfattning om vem du är och om ditt konto är värdefullt att följa för just dem.
Du ska också alltid inkludera en så kallad call to action, uppmaning till handling. “Besök vår hemsida”, “Kontakta oss på _______ för prospekt och information” “använd vår hashtag”, osv. Länka sedan till aktuell målsida.
Och sist men inte minst: En iögonfallande profilbild! Det kan vara ditt företags logga, men allra helst, och alldeles särskilt om du är ditt eget varumärke, ditt ansikte. Är ni ett företag med fler anställda, varför inte en rolig team-bild? Sådant inger förtroende och känns autentiskt, vilket gör folk mycket mer motiverade att följa er och intressera sig för er verksamhet.
Läs del 2 av Lilla Instagramskolan HÄR
Verkligen bra tack