Internet har givit oss stor frihet som företagare att jobba med kunder som inte befinner sig på samma ort, Men visst är det effektivt att nätverka och kunna träffa personer i det verkliga. Och roligt! Eller kanske driver du ett företag med lokal anknytning och besöksadress, dit kunderna kommer för att köpa dina tjänster/varor?
Företag på Instagram har så sakteliga börjat förstå att hashtaggar är viktigt (även om de flesta inte vet exakt hur de ska använda dem), men geotaggen är fortfarande oerhört underskattad och lite använd, synd nog!
Testa så får du se!
Nu har också Stories på Instagram fått möjligheten att geotagga, vilket är OERHÖRT effektivt, att tagga där kan ge minst dubbelt så många ögon på din story om det är vid rätt tidpunkt. Dessutom är det ett sätt att hitta andra på din ort om du använder dig av upptäckarfunktionen på Instagram.
Geotagga ALLTID dina foton om du har ett företag med besöksadress och laddar upp foton därifrån. Skapar du en egen geotag kan dina kunder dessutom använda den när de besöker dig, vilket gör att deras följare också kan kolla upp exakt var du är belägen.
Ja, en sådan vill jag också ha!
Klickar man på din geotag kan användarna också se vilka andra som varit där och de bilder de laddat upp. Det här måste du rent tekniskt göra via din fb-sida. Instagram har för rätt länge sedan tagit bort möjligheten att skapa en egen geotagg i appen. De använder sig numer av taggade platser på @facebook, så offentliga platser därifrån går att lägga till på @instagram. Så för att skapa din egen geotag, gå till Facebook och gör detta. Taggen kommer sedan att synas i Instagrams platslista.
Och nu då?
Och vad ska du göra med den informationen? För den som vill ta den enkla (men inte i närheten så resultatrika) vägen, gör det här för att synas i geotaggen så är det klart så. Men för den som vill nyttja geotaggen till max och få in nya kunder och branschkontakter på den, så undersöker du vem som finns på den och nätverkar med dem! Känns det främmande eller till och med läskigt?
Inte då!
Det finns otroligt många effektiva, ickespammiga varianter på hur du kan utnyttja det här effektivt. I nästa veckas blogginlägg får du mina bästa powertips på hur du kan göra det här på ett sätt som ger resultat och som känns bra och bekvämt för dig. För vi vill aldrig känna oss slemmigt säljiga, vi vill ständigt ge MERVÄRDE till våra kunder, eller hur?
Vi ses nästa vecka!