Privat, personligt kontra företagspostning. VAD ska jag posta VAR, EGENTLIGEN?!
Idag går vi in lite mer i detalj på det här som många tycker är knepigt. En vanlig fråga jag får av kunder som är småföretagare, alternativt personliga varumärken, och som därmed oftast sköter sin postning själva, utan webbyrå eller liknande, är hur man ska förhålla sig just till det privata och personliga.
De flesta som har satt sig in litegrann i Instagram för företag, har hört att man inte bör posta privata inlägg, som inte står i direkt relation till företagandet; att man ska tänka på relevans för varumärket, vad kunderna vill se, osv.
Och SAMTIDIGT vara personlig! HUR ska det gå till egentligen?
Om jag lägger upp en bild från hundpromenaden och barnens skolavslutning, fredagsmyset och parmiddagen, då ÄR jag ju personlig, eller hur? Och samtidigt säger strategerna att man INTE ska posta sådant?
Ja, man kan bli förvirrad med mindre! Därför ska jag reda ut begreppen för er, en gång för alla!
I infografen ovan, får man en klarare bild med en gång, hur man kan tänka för att uppnå det som följarna faktiskt vill ha, det vill säga en personlig touch där de inte bara får information som de är intresserade av inom ett område, utan även ett ansikte bakom företagsprofilen.
Lagom och med en tanke bakom
VISST kan du ta bilder på barnen och mysiga familjekvällar i viss utsträckning, men se till att det har samband med din verksamhet. Det är enkelt att åstadkomma i bildtexten. Är du coach, eller verksam i hälsobranschen, kan du skriva om värdet att varva ner, att ha tid för återhämtning och vila. Att ha en bas och trygghet att tanka energi och styrka ifrån.
Såklart du kan posta på hunden, men kanske i ett sammanhang där hen förhöjer stämningen på kontoret, eller håller dig i form med långa promenader, så att du kan vara ännu mer effektiv och taggad i ditt företagande. Reflektioner över hur du klarar av att kombinera familjelivet med företagandet kan vara en annan bra vinkling. Eller andra utmaningar du har som påverkar hur du jobbar, givetvis!
Balansgång på den fina linjen med kontroll och bravur!
Dina följare vill se dig, dina framgångar, dina milstolpar. Och återigen, där har vi den balansgången som kan vara svår, men absolut inte ogenomförbar. Bara man har principen och strategin klart utarbetad för sig.