POSTA RELEVANTA BILDER OCH TEXTER
Det finns två viktiga saker att ha i åtanke när man postar:
1. Relevans
2. Regelbundenhet
Posta alltså alltid sådant som har med din affärsidé att göra. Om ditt namn, alltså du själv som person är ditt varumärke, så skapa hellre två konton, ett privat och ett företagskonto.
De som följer dig i egenskap av yrkesperson är sannolikt inte så intresserade av foton på hunden eller semesterbilder. De vill ha tips, inspiration och motivation. Du har den bästa möjligheten någonsin att på sociala kanaler verkligen visa att du är en expert och auktoritet i ditt område, utnyttja det! Tänk helt enkelt efter ett varv innan du postar bilderna, om de har den relevans som dina följare vill ha.
Komplettera dina foton med en bra/rolig informativ text/story. Exempel på postningar du kan göra: Glada kunder, bilder från företaget och dess anställda, produktion, event ni deltar i, tips på användning av produkter, inspirerande citat. Några teman att posta på.
Så har vi då regelbundenheten i själva postningen. Utarbeta en strategi från början, hur ofta du ska posta. Om du plötsligt lägger av att publicera förlorar dina följare intresset. Folk vill veta vad de har att förvänta sig av ditt konto, så prioritera detta. Sätt inte heller upp orealistiska mål, så att uppgiften blir dig övermäktig. Det är bättre att posta tre gånger i veckan och nå de målen, än att planera att posta varje dag men inte kunna leva upp till det.
Planera också för produktion av ditt material. Avsätt tid varje vecka för att göra fler inlägg med en gång. Det sparar massor av tid och du kan göra klart allt i ett svep, får du flow i det går det fort och är mer kul än att kännas som en arbetsuppgift! Spontaninlägg kan du göra ändå, det är bara en bonus.
Så, honnörsorden var alltså: Relevans och Regelbundenhet. Lycka till!
Läs del 3 av Lilla Instagramskolan HÄR