Vad kommer vi att se mer av på Instagram under det nya året? Ett antal spännande nyheter rullades ut 2015 och dessa kommer att utvecklas ytterligare under året.
Direktmeddelande
40% procent av kommentarerna på Instagram innehåller @namn, vilket alltså visar på att det finns ett behov av en utvecklad direktmeddelandefunktion. Man utvecklade den funktionen rejält under året, med möjligheter som gruppmeddelanden, konversationstrådar och att kunna vidarebefordra innehåll från den egna feeden direkt till utvalda användare. Om man ser på Facebooks utveckling av Messenger under de senaste två åren, kan man anta att den här funktionen kommer att fortsätta förfinas även på Instagram.
Annonseringen
Instagram börjar nu tillåta 30 sekunder video för annonsörer och i USA rullas just nu nya funtioner ut, inte minst en köp-knapp, som alltså tillåter användarna att handla direkt i appen. Det här ger förstås helt nya förutsättningar och möjligheter för annonsörer och vi kommer definitivt se ett ökat varumärkesengagemang här under året.
Instagraminfluerarna blir fler
Precis som Youtubearna slagit igenom stort de senaste åren, var de instagrammarnas år i fjol. Och det blir större! Med gamers, modeintresserade, personliga tränare som etablerar sig på Instagram, kommer deras inflytande att växa ännu mer och ännu fler vill ha en del av instagramkakan.
av Ellika Sjöstrand